3 SPRAAKMAKENDE VOEDINGSTRENDS: CONCEPTEN VAN DIT MOMENT

Retail
Cross-category
Patisserie
Hospitality
Trend Updates
Artisans
Hype & Trend Signal
Chocolate
Foodservice
Industry
Bakery
Trend
Chocolatiers

Taste Tomorrow trending concepten

Innovatie is niet alleen heel belangrijk in het dynamische landschap van bakkerij, patisserie en chocolade. Het bedenken van spannende nieuwe producten en diensten is de sleutel tot het aantrekken van consumenten en het veroveren van een niche in een concurrerende markt.

Het begrijpen van en aanpassen aan opkomende trends is van het grootste belang om relevant te blijven. Daarom volgen we bij Taste Tomorrow de trends die onze industrie vormgeven. We hebben de 3 belangrijkste ontwikkelingen op een rijtje gezet om in gedachten te houden bij het innoveren en ontwikkelen van nieuwe producten, laten we erin duiken!

1. Een AI-gedreven revolutie op het gebied van gemak en personalisatie

Onweerstaanbaar gemak en persoonlijke deals voor consumenten.

AI (Artificial Intelligence) brengt een revolutie teweeg in de voedingsindustrie. Niet alleen met interessante producten zoals de Coca–Cola Y3000 drank met AI-gegenereerde smaak en verpakkingsontwerp, maar vooral in de klantenservice en interne processen. Er zijn AI-aangedreven winkels, AI-tools die helpen bij het voorspellen van verkoopcijfers, AI-oplossingen voor het opnemen van bestellingen en AI-gestuurde apps die de verkoop stimuleren. Al deze opties maken het leven van de consument een beetje gemakkelijker.

Denk aan de Aramark 24/7 Quick Eats store (kleine supermarkt) op een campus van een Canadese universiteit. Studenten die daar zin hebben in een snack tijdens een nachtelijke studiesessie, kunnen de winkel binnenlopen, een koekje pakken en gewoon naar buiten lopen, zonder langs een kassa te lopen of hun aankopen te scannen. De innovatieve kassaloze winkel heeft geen personeel nodig en biedt een kijkje in de toekomst van de foodretail, waar gemak en innovatie elkaar ontmoeten. 

Het aantal consumenten dat wil dat winkels veel meer geautomatiseerd worden, neemt toe: van 35% in 2018 naar 42% van de consumenten nu. Gelukkig voor hen brengt kunstmatige intelligentie ook een revolutie teweeg in het foodservice- en retaillandschap en biedt het ongeëvenaard gemak en gepersonaliseerde ervaringen.

Veel foodservicewinkels experimenteren met AI-technologie om sterkere merkverbinding te bevorderen en de klantloyaliteit te vergroten. Het belangrijkste wapen dat ze hebben om consumenten te charmeren zijn deals op maat, denk aan exclusieve menu's, of simpelweg een deal voor een koffie en een donut op het juiste moment en de juiste plaats. Starbucks gebruikt AI met succes om de frequentie van bezoeken en het bedrag dat in hun verkooppunten wordt uitgegeven te verhogen, meestal via een goed doordacht beloningsprogramma. Miljoenen nieuwe leden sluiten zich elke maand aan bij het loyaliteitsprogramma van de koffieketen om speciale aanbiedingen en beloningen te krijgen, waardoor de technologie een win-winsituatie is voor iedereen.

2. De kracht van een onverwachte creatieve samenwerking

Originele co-creaties zijn dé manier om ‘buzz’ te genereren met een beperkt budget

Onverwachte co-branded productintroducties trekken de aandacht van de consument en veroveren de industrie op een originele manier. Samenwerkingen die we een paar jaar geleden nog ondenkbaar zouden hebben geacht, zijn nu een rage. Een samenwerking tussen McDonald’s en een beautymerk? Waarom niet! Je kunt nu manicurebenodigdheden kopen met friet- en hamburgerontwerpen. Of een samenwerking tussen het macaronmerk Fauchon en Heinz Tomato Ketchup? Dat kan zeker, maak kennis met de TomaCaron. Deze samenwerkingen geven een frisse en spannende draai aan traditionele producten en bieden consumenten een unieke en onvergetelijke ervaring.

De vaak zeer beperkte collecties - er waren slechts 57 dozen macarons met tomatenketchup beschikbaar - lijken te zijn ingegeven door het aloude gezegde dat er niet zoiets bestaat als slechte publiciteit. Maar dat zou de marketingafdelingen tekortdoen. Consumenten verrassen of choqueren is de beste manier om de algoritmen van sociale media te verslaan en een nieuw publiek te bereiken.

Als je samenwerkt met een ander merk, betekent dit dat je ook door hun volgers wordt gezien. Dat maakt deze gekke samenwerkingsverbanden een slimme manier om buzz te genereren met een beperkt budget. Denk aan de met broccoli doordrenkte Valentijnsdagchocolaatjes die producent Tender-Stems in samenwerking met Chococo heeft gemaakt. Het idee is zo onverwacht dat ze zelfs een hoop gratis pers kregen, iets dat niet zo gemakkelijk is voor een broccoliteler.

3. Zoete & hartige fusionproducten: de nieuwste bakkerij trend

De grenzen van het bakkerij- en patisserie-aanbod worden steeds verder verlegd in een poging de zintuigen van de consument te prikkelen. Het mixen van bakkerijproducten en patisserieklassiekers tot zoete patisseriehybriden – zoals de cronut, cruffin en brookie - is niet langer ondenkbaar. Nu willen consumenten steeds meer gedurfde innovaties uitproberen. Het samenbrengen van zoete en hartige smaken in een hybride format is onweerstaanbare combinatie geworden. Dubbele innovatie! 
Foto: dagel

De keten Walk-On's gaat nog verder met hun hamburger-donut mashup. Hun nieuwe Beignet Cheeseburger Sliders combineert twee zoete beignets met handgemaakte burgerpasteitjes, spek en gesmolten kaas. Een gedurfde hartig-zoete smaakcombinatie die een eerbetoon is aan de Louisiana-roots van het merk. Ze bestuiven de beignets zelfs met poedersuiker!

Over Taste Tomorrow

Taste Tomorrow is 's werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie. Met ons Always-on programma volgen we continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen ons trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken. Lees hier meer over Taste Tomorrow.

Blijf op de hoogte van de nieuwste trends en consumenteninzichten in de branche

Sluit je aan bij duizenden bakkers-, patisserie- en chocoladeprofessionals die vertrouwen op Taste Tomorrow voor inspiratie. Mis het niet - abonneer je nu op onze nieuwsbrief en creëer meer relevante productinnovaties