In de snel veranderende voedselwereld moeten zowel grote fabrikanten als kleine producenten zich voortdurend aanpassen aan de veranderende voorkeuren van consumenten. Daarom voeren we bij Taste Tomorrow grondige, always-on analyses uit om de brood, banket en chocolade-industrie voortdurend te ondersteunen en te inspireren door middel van waardevolle consumenteninzichten.
In dit artikel laten we je drie smaakprofielen zien die de huidige hypes en trends weerspiegelen en klaar staan om jouw innovatie aan te wakkeren
Klassieke smaken met een moderne premium twist
Consumenten zijn voortdurend op zoek naar buitengewone smaakervaringen. We zien een verschuiving waarbij bekende smaken zoals ‘koffie’ en ‘sinaasappel’ plaats maken voor meer uitgesproken opties zoals ‘Espresso Arabica’ of ‘calamansi’, een citrusvrucht uit de Filipijnen. Deze verfijnde smaken combineren het verlangen naar unieke smaken met vertrouwde opties die mensen kennen en waar ze van houden
De verschuiving van traditionele naar gastronomische smaken kan voortkomen uit de wens om te laten zien dat je een fijnproever bent met een ontwikkelde smaak. Het is spannender om een yuzu-koekje te eten dan een traditioneel citroenkoekje. Daarom zien we nu de premiumisering van smaken. Klassieke opties worden vervangen door vergelijkbare, maar meer high-end alternatieven, zoals:
Dandelion Chocolate, een kleinschalige chocolade producent, geeft hun chocoladerepen een sfeer van luxe, exclusiviteit en mystiek door hun single-origin repen op dezelfde manier te promoten als wijnen. In een limited-edition set chocoladerepen hebben ze de cacaobonen gefermenteerd met een onderscheidend specerij. De bonen ‘Kokoa Kamili, Tanzania, 2023 Harvest, Batch 1’ kregen een kaneelfermentatie, wat volgens het chocolademerk leidt tot smaken zoals Devonshire-room, peer en vanille. Klinkt dat niet heel anders dan een “gewone” reep kaneelchocolade?
Een spannende mix van comfort en avontuur
Tegenwoordig wil 65% van de consumenten wereldwijd ongebruikelijke smaakcombinaties proberen. Swicy – de combinatie van zoet en pittig – is hier een perfect voorbeeld van. Het gebruik van pittige of verwarmende ingrediënten in zoete creaties zoals cakes, sauzen, drankjes, gebak en chocolade was vroeger ongewoon, maar tegenwoordig niet meer.
Vooral in Canada, India, Indonesië, de VS en het Verenigd Koninkrijk zijn consumenten dol op het gebruik van kruiden en pittige specerijen in zoete gerechten, volgens onze Taste Tomorrow-gegevens. Kruidigheid voegt spanning en nieuwigheid toe aan vertrouwde smaken zoals chocolade, aardbei of vanille. Omdat ‘pittig’ geen smaak is, maar een zintuiglijke ervaring, geeft het ook een licht vurig of tintelend gevoel.
Nieuwe zoete en pittige gerechten zijn vaak geïnspireerd op pepers of hete kruidenmengelingen uit de wereldkeukens. Denk aan Koreaanse gochugaru pasta, Mexicaanse Tajin kruiden, Indonesische sambal oelek of Chinese krokante chili-olie. Naast kruiden voegen die smaakstoffen flair en avontuur toe aan gebak en chocolade.
De habanero chocolade mochi van Mochidoki is een perfect voorbeeld van hoe de combinatie van zoete en pittige smaken opwinding en sensatie kan brengen. De taaie, gevulde Japanse rijstsnack mochi krijgt een verrassende kick van Mexicaanse habanero, een van de heetste pepers. De rijke cacaosmaak harmonieert goed met de pittige peper, en de vurige smaak contrasteert mooi met de zachte mochi-textuur. Voor wie het aandurft, is dit een unieke smaakervaring!
Een toost op dranksmaken die zorgen voor innovatie
Wilt u dat uw producten opvallen in een overvolle markt? Kies dan voor spannende, op drankjes geïnspireerde creaties. Denk aan sambuca en espresso cannoli, champagne-chocoladerepen en een Guinness-cake. Het gebruik van alcoholische dranken voegt complexiteit en een gevoel van luxe toe aan uw creaties.
Momenteel populaire alcoholische dranken zijn bourbon, mezcal, sambuca, sherrywijn, champagne en cocktails zoals espresso martini, moscow mule en mojito. Deze likeuren geven elke traktatie een uniek randje. Een chocolade-whiskytaart is bijvoorbeeld niet geschikt voor kinderen, maar biedt wel een diepe smaakervaring. Mezcal, het gedurfdere broertje van tequila, zorgt voor rokerige tonen in een chocoladereep, terwijl sambuca de punch van alcohol combineert met een verrassende dropachtige anijssmaak.
Dus geef je creaties wat boozy flair! Onthoud dat ‘met mate’ de sleutel is. We willen dat consumenten verantwoord genieten van lekkernijen, niet van katers.
Bang Bang Bakehouse is gespecialiseerd in rumcake en geeft deze een eigentijdse twist door cocktailsmaken toe te voegen. Denk bijvoorbeeld aan de coquito rumcake, die smaakt naar de Zuid-Amerikaanse kokosrumcocktail en is gegarneerd met geroosterde pecannotenkruimels. De makers vinden dat het leven vaker gevierd moet worden, en wat is een betere manier om dat te doen dan met een snack met cocktailsmaak? Daarom verkopen ze hun lekkernijen in individuele potten, zodat consumenten niet hoeven te wachten op een speciale gelegenheid om van hun rumfetti of espresso martini rumcake te genieten.
Trendonwikkeling per land
Er zijn meer online gesprekken en zoekopdrachten die gaan over smaken geïnspireerd op alcoholische dranken in de brood, banket en chocolade-industrie. Dit is een stijging vergeleken met vorig jaar.
Taste Tomorrow is 's werelds grootste platform voor consumentenonderzoek in de brood, banket en chocolade-industrie. Met ons Always-on programma volgen we continu het gedrag en de keuzes van consumenten, zowel lokaal als wereldwijd. Dit levert waardevolle en diepgaande inzichten op voor bakkers, patissiers, chocolatiers, foodretailers en fabrikanten. Deze inzichten helpen ons trends te volgen en nieuwe trends te ontdekken. Lees hier meer over Taste Tomorrow.