Samen sterk: de synergie tussen Visser Chocolade & Puratos

4 jul. 2019

Nieuws

“Als je gepassioneerde mensen bij elkaar zet ontstaat er een synergie. Een match. Zo zijn wij een jaar geleden gaan samenwerken met Puratos”, vertelt Frank Visser, oprichter van het Nederlandse Visser Chocolade. Bij Puratos werken mensen van wie chocolade hun allergrootste passie is en waar zij alles uit proberen te halen. Dat past bij ons. Er zit heel veel power in Puratos. En het mooie is, dat wij daar gebruik van mogen maken!”

Succes met smaak

“Van origine ben ik kok. Het verhuwelijken van smaken is mijn passie. Ik ben ooit begonnen met een restaurant, maar omdat ik chocolade toch het allerleukste vind ben ik 25 jaar geleden als chocolatier gaan werken. Dat begon heel klein in het Limburgse Nuth, met een aantal bonbons die ik maakte in de kelder van mijn ouders. Inmiddels heeft Visser Chocolade een productielocatie in Schimmert van 2.000 m2 met zo’n 60 mensen in dienst en 6 eigen winkels plus 6 franchiseconcepten in Nederland. Daarnaast maken wij bonbons voor zo’n 100 zaken door heel Nederland. Van ijssalon tot restaurant tot bakkerij. Onder de naam Vallée d’Origine exporteren we ook nog bonbons naar 22 winkels in Frankrijk, Duitsland en de UK.”

De perfecte balans

“Ons talent ligt bij het maken van hele goede bonbons. Visser Chocolade heeft veel kennis in huis: van productie en organisatie tot innovatie. We houden de foodtrends nauwlettend in de gaten en komen geregeld met nieuwe producten. Een trend die ik bijvoorbeeld regelmatig tegenkom bij collega-patissiers en in de top van de horeca is het gebruik van veel verschillende technieken, ingrediënten en veel kleur in één bonbon of gerecht. Om daarop in te spelen hebben wij bijvoorbeeld de ‘Picasso-lijn’. Dit is een halve bol met heel veel kleur, verschillende vullingen en verschillende ingrediënten. Dan komt mijn kennis als kok goed tot zijn recht! Ik beschouw een bonbon als een soort van minigerecht. Er moet een perfecte balans zijn tussen zoet, zuur en pittig.”

De barbecuebonbon

“Met onze bonbon van de maand proberen we de grens een beetje op te zoeken. Want innoveren moet ook een beleving zijn. We willen onze klanten prikkelen met verrassende smaken en texturen die passen bij de trends en de tijd van het jaar. Zo hadden we in het voorjaar bijvoorbeeld een frisse bonbon met tonic en komkommer en heb ik in de zomer een barbecuebonbon gelanceerd. Daarvoor heb ik een barbecuesaus ontleed en gekeken welke elementen bruikbaar waren en welke ingrediënten verantwoord zijn in combinatie met chocolade. Op zo’n verrassende bonbon krijg ik leuke reacties in de winkel en via social media.”

Krachten bundelen

“In het afgelopen jaar ben ik al een aantal keren bij Puratos op bezoek geweest. Onlangs nog, voor de ‘chocolate boostcamp’ waarbij we met verschillende disciplines vanuit Puratos hebben gekeken naar de trends in chocolade en hoe wij onze krachten en expertises kunnen bundelen om samen een product op de markt te brengen. Een win-winsituatie. Puratos heeft bijvoorbeeld veel expertise als het gaat om R&D, het verlengen van de shelf life, consumentenbehoeftes en het verpakken van producten. Wij zijn thuis in het combineren van ingrediënten en technieken. En de drive om te innoveren delen we! Zo hopen we in het komende jaar gezamenlijk met een of meerdere nieuwe producten te komen die passen bij een bepaalde consumentengroep. Door intensief samen te werken kunnen wij het product stap voor stap finetunen tot het perfect is.”

Bent u geïnteresseerd in hoe Puratos u bedrijf kan ondersteunen? Neem contact met ons op en maak een afspraak.

Disclaimer: de selectie van dit concept is op redactionele basis gebeurd. Er is geen commerciële link met betrekking tot dit artikel.