Klantverhaal: Bakkerij van Heeswijk

2 sep. 2025

Bakkerij van Heeswijk bakt met hulp van Puratos nu zelf oliebollen

Zestigduizend oliebollen in twee dagen tijd

Bakkerij van Heeswijk bakt deze winter voor de derde keer eigen oliebollen met een unieke receptuur. Baktechnisch adviseur Marco van Scheijndel van Puratos helpt de bakkers bij de opstart van dit productieproces.  En dat gaat verder dan alleen het leveren van grondstoffen. Het gaat ook om meedenken, begeleiden en samen het proces verbeteren om tot optimale bedrijfsresultaten te komen. En natuurlijk de allerlekkerste oliebollen te bakken!

door Linda van ’t Land

Bakkerij van Heeswijk, met tien bakkerswinkels in de Brabantse Kempen en één centrale productielocatie in Luyksgestel, is een echt familiebedrijf. Opgericht in 1914 door opa Janus en nu gerund door de vierde generatie: vier jonge mensen, zelf Van Heeswijk of aangetrouwd.

Rob Soeterboek is een van hen: opgeleid tot bouwkundige, tegenwoordig verantwoordelijk voor de productie en de productkwaliteit van alles wat via Bakkerij van Heeswijk wordt verkocht. “Wij hebben alle vier een andere achtergrond, maar die komt zeker van pas in de rollen die we nu vervullen. Ik houd mij bijvoorbeeld bezig met de verbouwingen van onze winkels en innovaties in de bakkerij. Mijn schoonzus, die voorheen in de content marketing werkte, verzorgt voor het bedrijf de interne en externe communicatie. Zo hebben we alle vier onze plek in het bedrijf gevonden. Zelf wilde ik al langer graag een praktisch pad bewandelen en na een negenweekse opleiding Boulangerie bij Bakery Institute in Zaandam heb ik volmondig voor het familiebedrijf gekozen.”

Familiebedrijf

Wie inmiddels ook een beetje tot de familie behoort, is Marco van Scheijndel: baktechnisch adviseur bij Puratos. Driemaal per jaar loopt hij een nachtlang mee in de bakkerij in Luyksgestel. Hij observeert de medewerkers, bekijkt of de bakkerij schoon en opgeruimd is en controleert de processen en temperaturen. De volgende dag worden rond de middag de broden die die nacht gebakken zijn samen met Rob en alle bakkers uit de nacht gekeurd, geproefd en besproken. “Alles mogen en kunnen we tegen elkaar zeggen”, aldus Marco. “Er komen zoveel parameters boven in één nacht: daar kun je vervolgens goed op sturen. Dat is niet altijd leuk, maar je wordt er uiteindelijk wel beter van.”

Bij deze baksessies is inmiddels ook een vertegenwoordiger van het Belgische Paniflower betrokken: de meelleverancier van de bakkerij. Rob waardeert deze sessies met zijn leveranciers in het bedrijf zeer. “Marco benoemt alles wat het productieproces in onze bakkerij zou kunnen beïnvloeden: ook zaken waarop wij als management niet altijd zicht hebben. Soms is er bovendien sprake van een bepaalde bedrijfsblindheid. We pakken eruit wat we kunnen gebruiken om ervoor te zorgen dat we als bedrijf een opwaartse lijn behouden.”

Oliebollen

Als baktechnisch adviseur denkt Marco ook met de familie Van Heeswijk mee wanneer zij de aanschaf van nieuwe apparatuur overwegen. Rob: “Als het gaat om grote investeringen, mag je de machines vaak in de fabriek komen testen met je eigen grondstoffen. Soms nemen wij dan ook Marco mee. Hij geeft ons goed advies en als we productietechnisch ergens niet uitkomen, is hij de eerste die we bellen. Ook verleent hij ‘EHBO’ op afstand, bijvoorbeeld wanneer we vinden dat onze boerencake het nét niet helemaal heeft.”

Toen Bakkerij van Heeswijk drie jaar geleden een winkel in Hapert overnam, is er ruimte ontstaan voor een eigen oliebollenlijn. “We hadden al een eigen receptuur ontwikkeld voor onze oliebollen, maar tot die tijd lieten we ze bakken door een collega”, vertelt Rob. “Nu we een extra bakkerij tot onze beschikking kregen, konden we zelf een lijn aanschaffen en inmiddels bakken wij ook voor collega’s. Komende winter wordt de derde keer en we gaan richting de zestigduizend oliebollen, die we uitsluitend rondom de jaarwisseling bakken.”

Om de bakkers te begeleiden bij de opstart van deze nieuwe productie is de hulp van Marco ingeroepen. “Hij kijkt met ons naar onze recepturen, maar ook naar de werkwijze en het complete productieproces. Wat hebben we nodig aan grondstoffen? Welke olie gebruiken we? Hoeveel mensen moeten eraan werken? Wat wordt de planning om alles voor elkaar te krijgen? En hoe zorgen we dat we veilig kunnen werken? In oktober doen we samen een proefsessie, zodat onze eigen bakkers direct na kerst goed beslagen ten ijs komen.”

Ambachtelijk karakter

Het ambachtelijke karakter van Bakkerij van Heeswijk is een belangrijke pijler onder het familiebedrijf. “We gebruiken zo min mogelijk mixen en hebben onze eigen recepturen”, aldus Rob. “We maken nagenoeg alles zelf. We investeren in de kennis van onze medewerkers, zodat we tot onderscheidende producten kunnen komen. Daarnaast kiezen we voor een stuk automatisering als dat het werk voor onze mensen gemakkelijker maakt, maar het mag nooit ten koste gaan van de kwaliteit van onze producten. Ook gaan we graag met externe proefbakkers aan de slag om tot optimale recepturen te komen. Puratos ondersteunt ons op zowel brood- als banketgebied: met advies en met een breed assortiment aan grondstoffen.”

Rob heeft er geen moeite mee om daar als ambachtelijke bakker voor uit te komen. “Het is geen schande om broodverbetermiddelen te gebruiken, hè? We hebben die nodig voor de malsheid en houdbaarheid van ons brood en om het geschikt te maken om in te vriezen. We hebben daarnaast ook broden zonder bvm’s in ons assortiment, om ons ambacht mee te etaleren. Maar daarin zit niet het volume.” Rob roemt de kennis die Puratos in huis heeft en ook beschikbaar wil stellen aan het ambacht. “Wij hebben dat juist nodig als ambachtelijke bakkers. We kunnen niet allemaal zelf het wiel uitvinden en hebben als bakkers en leveranciers hetzelfde doel voor ogen: onze klanten voorzien van het allerbeste en het allerlekkerste brood. Puratos en Bakkerij van Heeswijk hebben echt een fijne band met elkaar en Marco kent ons bedrijf al dertien jaar van binnen en van buiten. Laatst zei een van onze bakkers: ‘Het lijkt wel alsof het zijn bedrijf is’. Die betrokkenheid is goud waard. Puratos hoort via Marco gewoon bij onze familie.”

Bakkerij van Heeswijk gebruikt door het jaar heen voor hun brood- en banketassortiment meerdere producten van Puratos. Voor het eindejaarsassortiment zijn dat onder andere Easy Oliebollenmix, Subliem Boterstol en Süβer Schnee decoratiepoeder

Lees andere klantverhalen

Klantverhaal: Bakkerij Ashok

Klantverhaal: Bakkerij Ashok

Ashok Gharbaran, eigenaar van Bakkerij Ashok, verkoopt Surinaamse puntjes aan toko’s door heel Nederland. Zijn geheim? Misschien wel het broodverbetermiddel S500 van Puratos.

Klantverhaal: Echte Bakker van der Steen

Klantverhaal: Echte Bakker van der Steen

In 2024 bakte Echte Bakker van der Steen uit Made de beste paasstol van Nederland. Bakker Jeroen van der Steen wil dit succes herhalen en begint direct na carnaval met experimenteren. Hij gebruikt broodverbetermiddel Subliem Boterstol van Puratos in zijn recept.

Klantverhaal: Bakkerij de Bie

Klantverhaal: Bakkerij de Bie

Stadsbakkerij De Bie verrast klanten al 100 jaar met opvallende broden. Voor de aankomende overdracht brainstormen Peter en Florence Jeukens met Marco van Scheijndel (Puratos) over verrassende broodsoorten. Peter: “Ik wil altijd iets geks!”

Klantverhaal: Beerse Bakker

Klantverhaal: Bakkerij de Bie

Een assortiment met desembroden sluit aan bij de wensen van klanten die op zoek zijn naar smaakvolle, rustieke en gezonde broodsoorten, gemaakt op basis van natuurlijke ingrediënten. Bakker Gidion Bressers van Broodhuys De Beerse Bakker uit Middelbeers is enthousiast over deze gedachte. Zeker na een bezoek aan de desembibliotheek van Puratos in Sankt Vith.