28 okt. 2025
Dankzij ons Taste Tomorrow-consumententrendonderzoek, gebaseerd op inzichten van meer dan 23.000 consumenten in 56 landen, weten we wat er leeft. Via enquêtes, AI-analyse en expertinzichten brengt Taste Tomorrow de belangrijkste verwachtingen en wensen van consumenten in kaart die de bakkerijwereld zullen beïnvloeden.
Van het brood dat we kopen tot de texturen die we onweerstaanbaar vinden, dit zijn de trends die de toekomst bepalen:
Voeding die past bij een actieve levensstijl
Meer dan de helft van de Nederlandse consumenten kiest kiest voeding op basis van gezondheidsvoordelen. Proteïne is momenteel het meest gewilde ingrediënt. Consumenten gaan op zoek naar eiwitten, niet alleen in sportrepen en shakes, maar ook in dagelijkse bakkerijproducten zoals brood, koekjes, taarten en zelfs desserts. Deze verschuiving weerspiegelt een bredere verwachting: bakkerijproducten moeten een actieve en gezonde levensstijl ondersteunen – en niet alleen de honger stillen.
Zoete bakkerijproducten worden steeds vaker gezien als voedzaam én lekker. Klassieke lekkernijen met vertrouwde smaken en texturen, en met extra proteïne, zijn populair en worden steeds meer de norm.
Een verrassend mondgevoel maakt het verschil
Bakkerijproducten die verschillende texturen combineren, zoals krokant en chewy, zacht met een crunch, of flinterdun met een romige vulling, worden steeds populairder. Combinaties zoals chewy met crunchy of luchtig met romige vulling zorgen voor een unieke eetervaring.
Voorbeelden:
Smaakvol én gezond
Desem is opnieuw de meest besproken trend in de bakkerijwereld. Taste Tomorrow volgt deze trend al jaren, en de nieuwste data bevestigt dat deze trend nog steeds blijft groeien.
Zoekopdrachten naar ‘desembrood in mijn buurt’ stegen met 178%* in Q2 2025, wat de groeiende belangstelling van de consument bevestigt.
Desem maakt de perfecte verbinding tussen gezondheid, smaak en welzijn.
De groei komt vooral door nieuwe toepassingen met desem. Consumenten zoeken niet alleen naar ambachtelijk desembrood, maar ook naar viennoiserie, koekjes en andere bakkerijproducten met desem. Dat zie je terug in de toenemende online interesse in deze concepten:
Desem wordt gezien als smaakvol én gezond, en dat geeft consumenten het gevoel dat ze er zonder schuldgevoel van mogen genieten. Dus als u een donut, kaneelbroodje of hartige viennoiserie ontwikkelt, voeg gerust desem toe. Het maakt uw product niet alleen lekkerder, maar ook aantrekkelijker voor wie bewust eet.
Van Europa tot Zuid-Amerika over het Midden Oosten, zoete voorkeuren evolueren snel. Onze wereldwijde consumenteninzichten over patisserie en chocolade voor 2026 onthullen wat de keuzes van de consument bepaalt wereldwijd. Verwacht gedurfde verschuivingen in smaken, textuur en verwennerij – want een dessert gaat niet langer over iets dat gewoon lekker is, maar wel een hele ervaring moet bieden.
Genoemde percentages zijn gebaseerd op Nederlandse onderzoeksresultaten, tenzij anders aangegeven met een sterretje (*).
*Trend Radar: 24/7 inzicht in wat consumenten in Europa online delen en zoeken, mogelijk gemaakt door geavanceerde digitale tools en semantische AI-analyse.