28 okt. 2025
Wat willen chocoladefans wereldwijd in 2026? Taste Tomorrow, het toonaangevende wereldwijde consumententrendonderzoek in de voedingsindustrie, onthult de nieuwste inzichten op basis van enquêtes onder meer dan 23.000 consumenten in 56 landen, slimme digitale analyses en culturele expertise.
Uit ons consumententrendonderzoek en trendmodel komen drie chocoladetrends naar voren die in 2026 belangrijk zullen zijn:
Chocolade die u niet alleen proeft, maar ook beleeft
In 2026 draait chocolade steeds minder om alleen smaak – het gaat om de totale ervaring. Consumenten zoeken lekkernijen die hen raken: chocolade die nostalgie oproept, verrast met nieuwe combinaties en uitnodigt tot interactie. Denk aan bijzondere texturen, creatieve vormen en smaken die u niet snel vergeet.
Dat ziet u terug in het gedrag van shoppers. In chocoladewinkels is de variatie die ambachtelijke chocolatiers bieden de belangrijkste reden voor een bezoek. In supermarkten staat de soort chocolade zelfs op plek twee, direct na prijs. Mensen willen iets bijzonders – iets dat eruit springt.
Die behoefte aan unieke beleving blijkt ook online:
Merken zoals Soothys, die bean-to-bar chocolade uit India aanbieden, spelen hier slim op in. Ze combineren smaak met een verhaal, over herkomst, duurzaamheid en ambacht - en dat maakt indruk.
Voor chocolademerken ligt hier een mooie kans: creëer chocolade die naast een heerlijke smaak méér biedt. Denk aan zintuiglijke details, een persoonlijk verhaal en een emotionele connectie. Dat maakt van een eenmalige aankoop een blijvende herinnering - en van een klant een fan.
Lekker voor de consument én goed voor de planeet
Plantaardige chocolade was al een veelbesproken onderwerp, en blijft ook in 2026 populair. Steeds meer mensen zoeken naar nieuwe smaken en plantaardige varianten van hun favoriete chocolade:
Bijzonder populair zijn chocolade producten met plantaardige melk zoals haver-, amandel-, hazelnoot- of kokosmelk. Merken zoals Lovo bootsen de romigheid van melkchocolade na, maar dan zonder zuivel.
Consumenten geven de voorkeur aan chocolade met herkenbare, natuurlijke ingrediënten in plaats van ingewikkelde vervangers. Die voorkeur zorgt ook voor meer interesse in rauwe vegan chocolade, gemaakt zonder geroosterde cacaobonen, en worden vaak gezien als rijker aan antioxidanten en voedingsstoffen.
Romig, vloeibaar, verrassend: chocolade met een wow-factor
Zintuiglijke chocolade scoort hoog: meer dan de helft van de Nederlandse consument houdt van voeding met een bijzonder mondgevoel of textuur. En niets doet dat beter dan een rijke vulling.
De virale Dubai-reep met pistachecrème en kataifi-deeg was een hit. Nu is de Angel Hair-reep in opkomst: witte chocolade met Turkse suikerspin, pistachecrème en een subtiele hint van vanille, granaatappel en framboos. Deze Belgische traktatie van Tucho verovert social media en zag een online groei van +3.900%!
Waarom zijn gevulde repen zo populair?
Ze bieden een multi-sensoriële ervaring én zijn perfect voor virale content.
Vullingen met sterk potentieel voor 2026:
Ontdek wat consumenten zoeken in brood, gebak en fijne patisserie. In ons overzicht van de populairste patisserietrends en broodtrends voor 2026 vindt u datagestuurde inzichten en waardevolle inspiratie voor uw volgende voedingsproductontwikkeling.
*Trend Radar: 24/7 inzicht in wat consumenten in Europa online delen en zoeken, mogelijk gemaakt door geavanceerde digitale tools en semantische AI-analyse.