26 okt. 2025
50% van de consumenten houdt ervan om voedsel met verschillende texturen te proberen, blijkt uit onze wereldwijde consumentenentrendonderzoek, Taste Tomorrow. Maar welke texturen zijn echt in opkomst en waar komen ze op?
Met onze AI-trendtools en menselijke expertise hebben we miljoenen social media vermeldingen en zoekopdrachten geanalyseerd in 7 talen en meer dan 50 landen. Dat geeft ons een overzicht van de meest populaire texturen waar consumenten naar verlangen: van stevige koekjes tot patisserie die zowel zacht en romig als knapperig is. Ontdek welke texturen de moeite waard zijn om te verkennen.
Nu trending: karamel en romige vullingen
Croissants gevuld met pistache-ricottacrème, snickerdoodle-sandwiches met karamel of bomboloni met Italiaanse banketbakkersroom – gevulde lekkernijen zijn populairder dan ooit. De visuele aantrekkingskracht van karamel die uit een gebak loopt en het contrast van een knapperige cannoli met romige vulling maken deze snacks onweerstaanbaar. Vooral in Turkije, Engeland, Spanje, Frankrijk en Italië groeit de interesse sterk: het afgelopen jaar steeg die met 24% tot 61%.
Romige vullingen met smaken zoals chocolade, karamel en hazelnoot zijn het populairst in cakes, chocolade, koekjes en gebak. Deze klassieke opties roepen comfort op en worden vaak gekozen uit nostalgie. Een trendy alternatief is pistache, dat ook een prachtig levendige kleur toevoegt. De met karamel gevulde chocolaatjes van Sanders Candy zijn typische lekkernijen die profiteren van deze trend. Voor hun 150-jarig jubileum brachten ze een verjaardagstaart van witte chocolade uit met kleurrijke hagelslag voor extra textuur.
Toch maken veel consumenten zich zorgen over te veel suiker en kunstmatige toevoegingen in hun voeding. Om aan de vraag naar bewuste verwennerij te voldoen, kunt u manieren onderzoeken om deze lekkernijen gezonder te maken. Denk aan het gebruik van clean-label ingrediënten, minder suiker of vet, of kleinere porties.
Nu trending: zachte en stevige texturen om uw tanden in te zetten
Met 1,4 miljoen online vermeldingen in het afgelopen jaar is de stevige 'chewy' textuur op dit moment de op één na grootste textuurtrend. In veel markten is stevigheid een totaal nieuwe textuur om in gebak toe te passen. Hoewel het populair is in Aziatische keukens, kennen veel westerse consumenten het nog niet. Toch staan vooral Duitse, Franse en Turkse consumenten open voor iets nieuws: daar steeg de interesse voor stevige texturen met 49%, 29% en 24%. In Engelstalige markten zien we een groei van 16%. We verwachten dat populaire stevige Aziatische lekkernijen zoals mochi-rijstballetjes veel zullen opduiken. Maar ook gebak dat gebruik maakt van de tapioca boba parels, die bekend zijn van bubble tea. Ingrediënten die populair worden door deze trend zijn onder andere:
Nu trending: ervaringen die meerdere zintuigen tegelijk prikkelen en verrassen
Knapperig én romig, luchtig én knapperig of taai én kleverig; consumenten houden van de spannende contrast in textuur. U vindt ze in klassiekers zoals macarons en lavacakes, maar de echte hype komt van nieuwe creaties die onverwachte texturen combineren. Deze trend zorgt voor 1,6 miljoen gesprekken en zoekopdrachten. In Engelstalige markten is het aantal verdubbeld, en ook in Italië (+48%), Spanje (+38%), Turkije (+37%) en Duitsland (+29%) groeit de interesse sterk.
Consumenten vinden avontuurlijke en creatieve hybriden of desserts met meerdere lagen geweldig. Denk aan de koekjestaart van Tiff's Treats die een knapperige koekjesbuitenkant heeft en een zachte en luchtige cake-achtige binnenkant. Of de Dubai Chocolate Crookie van Chip City: een croissant met chocolate chip cookie dough, besprenkeld met chocolade en pistachecrème en afgetopt met knapperige kataifi. Of de barstende boba-koekjes van Molly Bz, zachtgebakken dhapjes gevuld met knallende boba-stukjes. Allemaal lekkernijen die veel sensaties bieden in één hap.
Volgens onze gegevens zijn consumenten op zoek naar kant-en-klare producten met verschillende texturen. U kunt een compleet nieuw product ontwikkelen, maar ook uw klassiekers aanpassen. Laat u inspireren door Oreo: bied varianten zoals extra dunne koekjes of dubbele vullingen om op textuur gebaseerde innovaties te creëren die aansluiten bij uw bestsellers.
Nu trending: krokante texturen - hoe knapperiger, hoe lekkerder
Bij brood staat een knapperige korst symbool voor kwaliteit en versheid, terwijl krokantheid bij gebak en chocolade zorgt voor extra genot en beleving. Het is een multisensorische ervaring die u kunt voelen, proeven en horen. In veel markten is dit de snelst groeiende textuurtrend: Turks: +116%, Frans: +83%, Duits: +64%, Portugees: +51%, Italiaans: +47%, Engels: +20%.
Ingrediënten die profiteren van de populariteit van knapperige texturen zijn noten en filodeeg. De hype rond filodeeg ziet u terug in lekkernijen zoals Griekse spanakopita en Turkse börek, die vaak op TikTok en Instagram verschijnen. Een voorbeeld is de crinkle taart, gerimpeld filodeeg met een vulling ertussen en een eimengsel erover. Deze creaties lijken op een extra knapperige quiche door de tientallen superdunne en superkrokante laagjes.
Noten en zaden zijn een natuurlijke en gezonde manier om zowel krokantheid als smaak toe te voegen. Daarom zijn walnoot, pecannoot, amandel en hazelnoot populaire toevoegingen aan gebak. Maar de meest trendy noot op dit moment is pistache, die sinds de Dubai Chocolate-trend een enorme stijging in populariteit heeft doorgemaakt. Ons Taste Tomorrow-onderzoek laat een groei van 122% zien in de afgelopen 12 maanden.
Kataifi - een ander chocolade-ingrediënt uit Dubai - groeit razendsnel uit tot dé keuze voor een verrassende textuur. Dit geraspte deeg, vaak engelenhaar genoemd, is het afgelopen jaar met 785% gestegen in sociale vermeldingen volgens onze gegevens. We verwachten binnenkort veel Midden-Oosterse creaties met dit knapperige deeg in de viennoiseriemarkt
Of u nu kiest voor kleverige vullingen, stevige hapjes, knapperige laagjes of verrassende combinaties - het draait om een multi-zintuiglijke ervaring. Begin klein door uw bestsellers een extra textuuraccent te geven, of ga voor gedurfde nieuwe creaties. Wie weet zorgt de juiste textuur ervoor dat uw product de volgende virale hit wordt.