Virale texturen nemen de bakkerij-, patisserie- en chocolade-industrie over

Retail
Cross-category
Patisserie
Patisserie
Hospitality
Trend Updates
Chocolate
Hype & Trend Signal
Artisans
Taste Tomorrow
Brood
Industry
Foodservice
Bakery
Chocolade
Chocolatiers

26 okt. 2025

50% van de consumenten houdt ervan om voedsel met verschillende texturen te proberen, blijkt uit onze wereldwijde consumentenentrendonderzoek, Taste Tomorrow. Maar welke texturen zijn echt in opkomst en waar komen ze op? 

Met onze AI-trendtools en menselijke expertise hebben we miljoenen social media vermeldingen en zoekopdrachten geanalyseerd in 7 talen en meer dan 50 landen. Dat geeft ons een overzicht van de meest populaire texturen waar consumenten naar verlangen: van stevige koekjes tot patisserie die zowel zacht en romig als knapperig is. Ontdek welke texturen de moeite waard zijn om te verkennen.

Rijke vullingen 

Nu trending: karamel en romige vullingen

Croissants gevuld met pistache-ricottacrème, snickerdoodle-sandwiches met karamel of bomboloni met Italiaanse banketbakkersroom – gevulde lekkernijen zijn populairder dan ooit. De visuele aantrekkingskracht van karamel die uit een gebak loopt en het contrast van een knapperige cannoli met romige vulling maken deze snacks onweerstaanbaar. Vooral in Turkije, Engeland, Spanje, Frankrijk en Italië groeit de interesse sterk: het afgelopen jaar steeg die met 24% tot 61%.

Romige vullingen met smaken zoals chocolade, karamel en hazelnoot zijn het populairst in cakes, chocolade, koekjes en gebak. Deze klassieke opties roepen comfort op en worden vaak gekozen uit nostalgie. Een trendy alternatief is pistache, dat ook een prachtig levendige kleur toevoegt. De met karamel gevulde chocolaatjes van Sanders Candy zijn typische lekkernijen die profiteren van deze trend. Voor hun 150-jarig jubileum brachten ze een verjaardagstaart van witte chocolade uit met kleurrijke hagelslag voor extra textuur.

Toch maken veel consumenten zich zorgen over te veel suiker en kunstmatige toevoegingen in hun voeding. Om aan de vraag naar bewuste verwennerij te voldoen, kunt u manieren onderzoeken om deze lekkernijen gezonder te maken. Denk aan het gebruik van clean-label ingrediënten, minder suiker of vet, of kleinere porties.

Een chewy beet

Nu trending: zachte en stevige texturen om uw tanden in te zetten

Met 1,4 miljoen online vermeldingen in het afgelopen jaar is de stevige 'chewy' textuur op dit moment de op één na grootste textuurtrend. In veel markten is stevigheid een totaal nieuwe textuur om in gebak toe te passen. Hoewel het populair is in Aziatische keukens, kennen veel westerse consumenten het nog niet. Toch staan vooral Duitse, Franse en Turkse consumenten open voor iets nieuws: daar steeg de interesse voor stevige texturen met 49%, 29% en 24%. In Engelstalige markten zien we een groei van 16%. We verwachten dat populaire stevige Aziatische lekkernijen zoals mochi-rijstballetjes veel zullen opduiken. Maar ook gebak dat gebruik maakt van de tapioca boba parels, die bekend zijn van bubble tea. Ingrediënten die populair worden door deze trend zijn onder andere:

  • Taro is een zetmeelrijke knol die tijdens het koken luchtig en stevig wordt. Taroballen – gemaakt van gepureerde taro met zetmeelrijk meel – zijn populair in Taiwanese desserts.
  • Kleefrijstmeel is vooral bekend van mochi, maar kan ook gebruikt worden voor cakes, koekjes, pannenkoeken en varianten zoals mochi-ijs en mochi-donuts.
  • Chiazaden zorgen voor een romige, taaie textuur in gezonde, plantaardige snacks. Na weken vormen ze een gelachtige, puddingachtige structuur.
  • Tapioca kennen we van bubble tea-parels, maar het wordt in Brazilië ook gebruikt voor puddingen, crêpes en tortilla’s.

Contrast in textuur

Nu trending: ervaringen die meerdere zintuigen tegelijk prikkelen en verrassen

Knapperig én romig, luchtig én knapperig of taai én kleverig; consumenten houden van de spannende contrast in textuur. U vindt ze in klassiekers zoals macarons en lavacakes, maar de echte hype komt van nieuwe creaties die onverwachte texturen combineren. Deze trend zorgt voor 1,6 miljoen gesprekken en zoekopdrachten. In Engelstalige markten is het aantal verdubbeld, en ook in Italië (+48%), Spanje (+38%), Turkije (+37%) en Duitsland (+29%) groeit de interesse sterk.

Consumenten vinden avontuurlijke en creatieve hybriden of desserts met meerdere lagen geweldig. Denk aan de koekjestaart van Tiff's Treats die een knapperige koekjesbuitenkant heeft en een zachte en luchtige cake-achtige binnenkant. Of de Dubai Chocolate Crookie van Chip City: een croissant met chocolate chip cookie dough, besprenkeld met chocolade en pistachecrème en afgetopt met knapperige kataifi. Of de barstende boba-koekjes van Molly Bz, zachtgebakken dhapjes gevuld met knallende boba-stukjes. Allemaal lekkernijen die veel sensaties bieden in één hap.

Volgens onze gegevens zijn consumenten op zoek naar kant-en-klare producten met verschillende texturen. U kunt een compleet nieuw product ontwikkelen, maar ook uw klassiekers aanpassen. Laat u inspireren door Oreo: bied varianten zoals extra dunne koekjes of dubbele vullingen om op textuur gebaseerde innovaties te creëren die aansluiten bij uw bestsellers.

Knapperige en krokante texturen

Nu trending: krokante texturen - hoe knapperiger, hoe lekkerder

Bij brood staat een knapperige korst symbool voor kwaliteit en versheid, terwijl krokantheid bij gebak en chocolade zorgt voor extra genot en beleving. Het is een multisensorische ervaring die u kunt voelen, proeven en horen. In veel markten is dit de snelst groeiende textuurtrend: Turks: +116%, Frans: +83%, Duits: +64%, Portugees: +51%, Italiaans: +47%, Engels: +20%.

Ingrediënten die profiteren van de populariteit van knapperige texturen zijn noten en filodeeg. De hype rond filodeeg ziet u terug in lekkernijen zoals Griekse spanakopita en Turkse börek, die vaak op TikTok en Instagram verschijnen. Een voorbeeld is de crinkle taart, gerimpeld filodeeg met een vulling ertussen en een eimengsel erover. Deze creaties lijken op een extra knapperige quiche door de tientallen superdunne en superkrokante laagjes. 

Noten en zaden zijn een natuurlijke en gezonde manier om zowel krokantheid als smaak toe te voegen. Daarom zijn walnoot, pecannoot, amandel en hazelnoot populaire toevoegingen aan gebak. Maar de meest trendy noot op dit moment is pistache, die sinds de Dubai Chocolate-trend een enorme stijging in populariteit heeft doorgemaakt. Ons Taste Tomorrow-onderzoek laat een groei van 122% zien in de afgelopen 12 maanden.

Kataifi - een ander chocolade-ingrediënt uit Dubai - groeit razendsnel uit tot dé keuze voor een verrassende textuur. Dit geraspte deeg, vaak engelenhaar genoemd, is het afgelopen jaar met 785% gestegen in sociale vermeldingen volgens onze gegevens. We verwachten binnenkort veel Midden-Oosterse creaties met dit knapperige deeg in de viennoiseriemarkt

Gebruik textuur als drijfveer voor verwennerij

Of u nu kiest voor kleverige vullingen, stevige hapjes, knapperige laagjes of verrassende combinaties -  het draait om een multi-zintuiglijke ervaring. Begin klein door uw bestsellers een extra textuuraccent te geven, of ga voor gedurfde nieuwe creaties. Wie weet zorgt de juiste textuur ervoor dat uw product de volgende virale hit wordt.

Gerelateerde blogs
Virale gezondheids-ingrediënten voor bakkerij en patisserie
Ontdek 7 virale gezondheidsingrediënten die verwennerij en welzijn combineren. Haver, dadels en cacao zijn op dit moment de drijvende kracht achter innovatie in bakkerij en patisserie.
Van brood naar verwennerij: nieuwe desemtoepassingen in bakkerijen
Ontdek de nieuwste desem-innovaties buiten brood. Van mini-pretzels tot tortilla’s en naan: ontdek hoe bakkerijen inspelen op deze trend..
3 virale smaaktrends van 2025 voor brood, patisserie en chocolade
Ontdek 3 online smaaktrends in patisserie, bakkerij en chocolade: van fusion tot scherpe smaken. Inspireer uw volgende lekkernij met op op data-gebaseerde consumentenfavorieten.