Consumenten willen de samenstelling van hun voeding kennen. Daarom besteden ze steeds meer aandacht aan het etiket van een product. Consumenten verkiezen korte en duidelijke labels, met voornamelijk natuurlijke ingrediënten en ingrediëntennamen die ze kennen en begrijpen.
Clean label is een wijdverspreid begrip dat gebruikt en geaccepteerd wordt in de sector, maar waarvoor geen wettelijke definitie bestaat. Het uit zich vaak in het verwijderen of verminderen van bepaalde ingrediënten (vb. geen additieven, geen bewaarmiddelen, geen artificiële kleurstoffen, geen artificiële smaakstoffen…).
Het gezamenlijk standpunt is dat een clean label product zou moeten bestaan uit een beknopte en duidelijke lijst met ‘gekende’ ingrediënten. De publieke opinie hierover evolueert voortdurend en verschilt aanzienlijk tussen regio’s en landen. Daarom verkiezen we bij Puratos de term “clean(er) label” te gebruiken om aan te tonen dat het geen eindstadium is maar een continu proces.
Bij Puratos hebben we expertise in bakkerij-, patisserie- en chocolade-ingrediënten. We slagen er vaak in om de ingrediëntenlijsten van afgewerkte producten te verkorten en te verduidelijken, doordat we de interacties tussen de verschillende ingrediënten beheren. Neem bijvoorbeeld een gevulde muffin. We bieden alle ingrediënten aan: de mix om ze te bakken, maar ook de vulling en decoratie. Door te kijken naar de synergieën tussen de verschillende componenten garanderen we dat we het aantal ingrediënten vermeld op het etiket kunnen verlagen.
Puratos heeft een ruim erfgoed aan producten die al decennia lang succesvol zijn. Zo hebben we S500, de beste broodverbeteraar op de markt. Voor deze producten bieden we zowel een standaardassortiment als clean(er) label alternatieven aan. Nieuwe producten worden sowieso zodanig geformuleerd dat ze zo clean mogelijk zijn.
Benieuwd naar welke Clean(er) Label oplossingen wij u kunnen bieden?