Onze geschiedenis

De Puratos Journey

Van een bescheiden begin tot wereldwijd succes, ga met ons mee op onze reis en ontdek onze geschiedenis en ons erfgoed. 

We zijn geëvolueerd van een vader-en-zoon start-up in België tot een wereldwijde groep met meer dan 9000 medewerkers, 93 innovatiecentra en meer dan 65 productievestigingen, met kantoren in 81 landen. Met trots kijken we terug op deze eeuw van hard werken, moed en innovatie. Bedankt dat u het mogelijk hebt gemaakt en laten we verder bouwen aan de volgende 100 jaar van gedeeld succes!

Puratos van start in Brussel

 
Puratos werd opgericht in Brussel, België, toen Henri Groot besloot grondstoffen voor bakkers en banketbakkers te produceren en te verkopen. Bij wijze van proef importeerde hij gelei uit Nederland om te helpen bij de productie van beschuit. In 1920 ging hij samenwerken met zijn zoon en begon hij met de productie van producten voor gebak en ijs. Vader en zoon werkten aanvankelijk onder de naam Henri Groot & Fils, maar namen later de naam Puratos aan, die tot op de dag van vandaag hun erfenis draagt.

Innovatie zit in ons DNA

 
Henri Groot en zijn zoon hebben vanaf het begin geïnvesteerd in onderzoek en innovatie. De zoektocht naar nieuwe producten zit dus echt ingebakken in het DNA van Puratos. Het eerste patent van het bedrijf was voor zuurdesem op basis van honing. Toen werd Pura Malté geboren. Gemaakt van een mix van geroosterde tarwekiemen, mout en vezels, was dit smakelijke brood destijds origineel. De tarwekiemen werden geroosterd in een machine die was uitgevonden door professor Picard, bekend om zijn recordbrekende heliumballonvluchten en als uitvinder van de bathyscaphe, een soort onbemande onderzeeër. Het brood was ook gezond. De slogan was dan ook "Red uw gezondheid met Pura-Malté!". Om het brood nog aantrekkelijker te maken werd een speciale ovale vorm gebruikt, evenals een broodwikkel. Tegenwoordig vinden we merkverpakkingen vanzelfsprekend, maar in die tijd waren ze heel wat! Puratos blijft tot op vandaag zwaar investeren in innovatie, onderzoek en ontwikkeling.

Gezondheid en welzijn zijn altijd een topprioriteit geweest

 
Puratos werd voor het eerst gebruikt als bedrijfs- en merknaam in de jaren 1930. Tegen die tijd had onze jonge onderneming meer dan 36 producten in haar gamma. Na het enorme succes van Pura-Malté bleven we onderzoek doen naar gezonde broden. Zo ontstonden Germo Blé - een broodsoort met een hoog vitaminegehalte - en Pan'Or - een broodmix voor mensen op dieet. Mensen over de hele wereld streven ernaar gezonder te leven, zodat ze langer en beter van de goede dingen in het leven kunnen genieten. Daarom streven we bij Puratos naar innovatie om elke dag gezondere oplossingen aan te bieden.

Duiven hebben het bedrijf gered

 
De oorlog eiste zijn tol, en in de volgende jaren werden vet en suiker zwaar gerantsoeneerd. Omdat dit essentiële ingrediënten waren, kreeg Puratos een rampzalige financiële klap, en alle werknemers kregen een brief waarin stond dat ze ontslagen zouden worden. Onze bedrijfsleiders lieten dit echter niet gebeuren, en zochten naar een miraculeuze oplossing. In 1949 was de duivensport een zeer populair tijdverdrijf, vooral bij onze bakkersklanten. Bij toeval ontdekten we dat duiven die Pura-Malté brood aten er veel gezonder uitzagen en beter presteerden in de vlucht. Daarom bezochten we 's avonds duivenclubs om de leden ervan te overtuigen dat de Puratos producten kampioenen van hun gevederde vrienden zouden maken. Dorp na dorp, stad na stad, de bestellingen begonnen binnen te rollen tijdens onze late avondbezoeken. Puratos was uit de problemen en begon opnieuw te bloeien - een ongelooflijke prestatie in de harde naoorlogse jaren!

De eerste echte broodverbeteraar en klantenservice

 
De kunst van het bakken is nooit eenvoudig. Er kunnen veel factoren misgaan: het weer en de temperatuur kunnen het brood beïnvloeden; het meel van het nieuwe seizoen kan anders zijn; gist kan slecht verouderen en verschillende machines kunnen verschillende resultaten opleveren. In 1953 lanceerden we de T500, de allereerste complete broodverbeteraar met vet, emulgator, suiker en vitamine C. De eerste product demonstrateur reisde door heel Europa om bakkers kennis te laten maken met dit nieuwe wonder. We publiceerden ook een tijdschrift om informatie beter beschikbaar te maken. We introduceerden handleidingen en tutorials en richtten zelfs een rode telefoon in om de vragen van onze klanten te beantwoorden.

Nieuwe hoofdzetel in België en de tweede generatie

 
In de jaren zestig vestigden wij onze hoofdzetel in Groot-Bijgaarden, aan de rand van Brussel, België, waar wij tot op heden nog steeds gevestigd zijn. Op dit punt in onze reis begon ook de tweede generatie van onze Puratos familie het bedrijf te vervoegen. Zij openden al snel een nieuw tijdperk van internationalisering, introduceerden nieuwe, innovatieve producten en diversifieerden ons productengamma.

Next-level brood

 
Halverwege de jaren zeventig - 20 jaar nadat wij de revolutionaire T500 hadden geïntroduceerd - had de concurrentie ons eindelijk ingehaald, althans vanuit technisch oogpunt. Als we wilden dat Puratos zich zou onderscheiden van de massa, moesten onze laboratoria snel met iets nieuws komen! In 1975 werd de S500 gecreëerd. Dankzij deze next-level verbeteraar konden we geleidelijk aan nieuwe markten aanboren in Amerika, Afrika, het Midden-Oosten en Azië. Sindsdien is de S500 een belangrijk product van de groep geworden, met meer dan 100 formules die zijn aangepast aan de lokale behoeften over de hele wereld. We verkopen de S500 nu elke 80 seconden ergens ter wereld!

De start van Belcolade - de echte Belgische chocolade

 

In de jaren tachtig begonnen buitenlandse groepen één voor één grote Belgische chocoladebedrijven op te kopen. Het land dreigde een deel van zijn nationaal erfgoed te verliezen. Op hetzelfde moment realiseerde Puratos zich dat chocolade de ontbrekende schakel was in onze bakkerij- en patisserieportfolio. Zo werd Belcolade geboren. De oorsprong van de cacaobonen en hoe ze behandeld, gefermenteerd en gedroogd worden, kan de smaak van chocolade echt beïnvloeden. Daarom drong Puratos aan op volledige controle over alle ingrediënten en het chocoladeproces, inclusief de herkomst van onze cacaobonen. Al deze factoren maken van Belcolade chocolade met een geweldige smaak! Voor meer informatie over Belcolade, neem een kijkje op Belcolade.com

Beheersing van het volledige productieproces

 
Tegen het einde van de jaren '90 was Puratos de enige onderneming in de sector die alle noodzakelijke bouwstenen van een hoogwaardige verbeteraar of broodmix in huis produceerde. Rond die tijd lanceerden we ook ons desemassortiment, onder de naam Sapore. Een anagram van het woord "opera's", alle Sapore producten zijn genoemd naar een beroemd werk, zoals Traviata, Norma, Oracolo, en vele andere.

De lancering van O-Tentic en de verdere uitbreiding van onze productportefeuille

 
Door gebruik te maken van de nieuwste fermentatietechnologie creëerde Puratos O-tentic - een product waarmee bakkers gemakkelijk broden kunnen creëren met een uniek aromaprofiel en een authentiek karakter. En dat alles met slechts vier ingrediënten: bloem, water, zout en O-tentic! In 2004 nam Puratos PatisFrance over - de toonaangevende Franse distributeur en fabrikant gespecialiseerd in de verwerking van vers fruit en noten. Samen met de lancering van andere nieuwe producten zoals Harmony Sublimo, Cryst-o-fil, Ambiante en Acti-fresh, stelde dit ons in staat om onze productportefeuille voor Bakkers, Patissiers en Chocolatiers verder uit te breiden.

Taste Tomorrow - het eerste wereldwijde consumentenonderzoek voor bakkerij, patisserie en chocolade

 
Aangezien de wereld blijft veranderen en evolueren, begrijpen wij dat het voor u van cruciaal belang is om te kunnen anticiperen op wat er komen gaat. Daarom verzamelde Puratos eind 2011 voor het eerst wereldwijd gegevens van consumenten over hun gewoonten en meningen inzake brood, gebak, patisserie en chocolade. Dit resulteerde in onze unieke Taste Tomorrow enquête, die diepgaande inzichten verschaft in wereldwijde en lokale consumentenattitudes en -keuzes, waarbij de evolutie van trends wordt gevolgd en nieuwe trends worden onthuld.

Lancering van onze Sensobus - een volledig uitgerust sensorisch analyselaboratorium op wielen

 
Wij weten dat smaak een belangrijke factor is bij het kopen van bakkerij-, banket-, patisserie- en chocoladeproducten. Maar hoe kunnen we onze klanten helpen om de best smakende eindproducten te maken? Door rechtstreeks naar de consument te gaan en het hem te vragen, natuurlijk! Daarom lanceerden we in 2012 de Sensobus. Dit unieke, volledig uitgeruste sensorische analyselaboratorium op wielen kan naar de plaatsen reizen waar onze consumenten levensmiddelen kopen en tot 300 mensen per dag begroeten! Sinds de lancering is er over de hele wereld een volledige reeks mobiele oplossingen voor sensorische analyse van consumenten ontwikkeld. Het traditionele onderzoek gebeurt op de hedendaagse manier.